Een sterk team maakt je apotheek

Een goedlopende apotheek staat of valt met goede samenwerking binnen een team. Els Lucas is eigenaar van openbare apotheek Beethoven in het Rotterdamse Hillegersberg. Teambuilding heeft haar bijzondere interesse.

“Een goed team opzetten is moeilijk. Apothekersassistentes zijn bijvoorbeeld niet altijd makkelijk te vinden”, vertelt Els. “En heb je eenmaal een goed draaiend team, dan wil je dit natuurlijk behouden. Je wilt mensen motiveren om het werken in jouw apotheek zo aantrekkelijk mogelijk te houden. Ik ontdekte dat gezamenlijke, werkinhoudelijke activiteiten hieraan bijdragen.”

Verantwoordelijkheid

De openbare apotheek is bij uitstek een plek waar goede samenwerking belangrijk is. “We doen veel verantwoordelijk werk”, zegt Els. “Je moet elkaar snel en doeltreffend kunnen aanspreken als dingen niet goed aanvoelen. Gezamenlijk moet je een klimaat scheppen waarin dat mogelijk is.”

Informele functioneringsgesprekken

Dat klimaat schept Els door zoveel mogelijk een-op-een-contact in een informele sfeer. “Ik ga met alle medewerkers om de tafel zitten en vraag wat bij hen speelt en wat zij belangrijk vinden. Functioneringsgesprekken doe ik door samen met de medewerker te lunchen. De sfeer van ‘beoordeling’ moet eraf, het moet niet beladen zijn. Ik wil in een gesprek horen hoe zij tegenover dingen staan.”
 

“Functioneringsgesprekken doe ik tijdens een lunch”


Werkinhoudelijke teambuilding

Goede teambuildingsactiviteiten moeten werkinhoudelijk zijn en het voltallige team moet eraan deelnemen, vindt Els. “De trainingen van Service Apotheek zijn bijvoorbeeld heel geschikt hiervoor. Vorig jaar hebben we met het voltallige team de training ‘Gastvrijheid’ gedaan. Het was inspirerend om te zien hoe ieder op zijn eigen manier te werk gaat en hoe je dingen anders kunt doen.”

Een training die veel indruk maakte, was ‘Werken aan een Topteam’. “Ieder moest van tevoren een vragenlijst invullen. Aan de hand daarvan werden we ingedeeld in groepjes. We leerden inzien waarom sommige gesprekken soms lastig verlopen. Collega’s waren verrast, omdat ze meer op elkaar leken dan ze dachten. De training bleef de mensen bij, we praatten er nog lang over na.” 
 

“Trainingen van Service Apotheek zijn geschikt voor teambuilding”


Wees open

Aan collega-apothekers adviseert Els om zich open op te stellen. “Ga bij collega’s te rade, kijk hoe die samenwerken. En neem een open houding aan. Je denkt snel dat je eigen manier van werken de enige goede is, maar je kunt veel leren van anderen. Je bent met een klein team, je moet het met elkaar doen. Sta tussen je teamleden en zorg dat je makkelijk aanspreekbaar bent.”
 

Wil jij ook op een werkinhoudelijke manier de samenwerking binnen je team versterken? Service Apotheek geeft momenteel de training ‘Het Servicegesprek; Consultvoering in je apotheek’. Je kunt je aanmelden via zorg@serviceapotheek.nl. Zij bieden deze training het gehele jaar door aan en is alleen voor Service Apothekers.

19 oktober 2020