Iedereen kan met een calamiteit te maken krijgen: een onverwachte gebeurtenis die op zowel lange- als korte termijn gevolgen met zich mee kan brengen. Ziekte of overlijden zijn zaken waar je liever niet elke dag bij stil staat. Maar als eigenaar van een apotheek is een goede voorbereiding cruciaal voor familie, personeel en patiënten. Denk aan het waarnemen van de apotheek, het overnemen van de bedrijfsvoering en de overname of verkoop van de apotheek. Openbaar apotheker Jan Dam zag dit belang en vertelt hoe hij zijn opvolging heeft geregeld.
De 72-jarige apotheker geeft nog steeds vol energie leiding aan zijn twee apotheken in Hilversum: Service Apotheek Dam en Service Apotheek Kuylman. Toch brak voor hem het moment aan om na te denken over het nalatenschap van zijn apotheken. “Er kan altijd iets gebeuren”, zegt hij. En mocht een calamiteit zich voordoen, wil hij de apotheken graag binnen zijn familie houden. Zijn dochter Emma neemt de apotheken maar al te lief over, maar is pas over vijf jaar klaar met haar studie farmacie en specialisatie. Jan deelde zijn zorgen met Mosadex en samen met de NFA vonden ze een passende oplossing.
Rust en vertrouwen
Mocht er binnen de komende vijf jaar iets met Jan gebeuren; een calamiteit waardoor hij zijn apotheken niet meer kan leiden, dan stelt de NFA een waarnemend (interim) apotheker ter beschikking. “Tegelijkertijd krijgt mijn dochter een coach toegewezen waarmee ze een coachingstraject aangaat. In dat traject wordt ze klaargestoomd om de dagelijkse leiding op zich te nemen”, vertelt Jan. Er wordt gezorgd dat de continuïteit van de apotheken gewaarborgd blijft en de dagelijkse leiding van de apotheken overgedragen kan worden aan zijn dochter, op het moment dat zij hier klaar voor is. “De oplossing die de NFA in samenwerking met Mosadex biedt, geeft rust en vertrouwen dat alles goed door zal lopen, daar ben ik erg blij mee.”
Het Apotheekloket is er voor jou bij calamiteiten. Wil je meer weten over deze gratis service? Bekijk hier het calamiteitenplan van Mosadex.