Met een pool van rond de vijftig vaste en zo’n dertig flexibele apothekersassistenten die drie jaar in dienst zijn en gedurende die periode bij verschillende apotheken worden gedetacheerd, zorgt CareAbout voor een deel van de oplossing van het personeelstekort in apotheken. We spreken Frans Apperloo en Dionne van der Wiel, die enthousiast zijn over de samenwerking met Het Apotheekloket. “Samen zorgen we ervoor dat de apothekersassistent echt het gezicht van de apotheek wordt.”
Dionne van der Wiel heeft bij CareAbout de functie peoplemanager. “Dat betekent dat ik hun aanspreekpunt ben. Ik moet ervoor zorgen dat onze apothekersassistenten, apothekers en studenten farmacie lekker op hun plek zitten en fijn kunnen werken. Is dat niet zo, dan kunnen ze bij mij terecht.”
Ontplooiingstraject
“Daarbij”, vult ze aan, “begeleid ik hen ook gedurende hun ontplooiingstraject, met bijvoorbeeld coachingsgesprekken.” Na de drie jaar dat ze in dienst zijn bij CareAbout, is het de bedoeling dat de apothekersassistenten hun werkplek hebben gevonden. Ze treden daar dan vaak in dienst.
Frans Apperloo, die accountmanager onder zijn e-mailhandtekening heeft staan: “Openbare apotheken, instellingsapotheken en ziekenhuisapotheken: ze kloppen allemaal bij ons aan, omdat ze op zoek zijn naar goede collega’s. Ik drink een lekkere kop koffie bij ze en we brengen de wensen in kaart. Samen met Dionne ga ik dan op zoek naar een juiste collega voor ze. Op die manier proberen we de opdrachtgevers te ondersteunen in hun zoektocht naar tijdelijke mensen.”
De apothekersassistenten zijn dus in dienst van CareAbout. Frans: “Ze vinden het juist leuk om op verschillende plekken te werken. Het zijn vaak juist ervaren mensen die bij ons werken, op zoek naar verbreding en ontplooiing. Ze vinden het vak bijvoorbeeld erg leuk, maar hun huidige werkplek niet meer zo. In een periode van drie jaar kunnen ze bij ons ontdekken op welke plek ze zich wel thuis voelen. De verandering van een openbare naar een instellingsapotheek kan bijvoorbeeld al een wereld van verschil zijn vanwege de rust. Terwijl iemand anders juist op zoek is naar meer patiëntencontact.” Via Het Apotheekloket komen ook geregeld opdrachten binnen. “Daar zijn we heel blij mee”, vertelt Frans.
Onderdeel van het team
Dionne vervolgt: “We streven ernaar om iemand voor een langere periode in te zetten bij een apotheek, niet voor een paar losse dagen. Zo wordt iemand echt het gezicht van de apotheek. Want dát is de apothekersassistent immers. Zodat de apotheker en andere collega’s, maar zeker ook de patiënten, weten wat ze aan de assistent hebben. En zodat de assistent tegelijkertijd ook echt haar of zijn draai kan vinden en onderdeel van het team is. Dat is het fijnst voor beide partijen: de vastigheid.”
Apothekerassistenten krijgen ook regelmatig te maken met agressie op het werk, kwam onlangs in het nieuws. De KNMP kwam met onderzoek naar het toenemende tekort aan assistenten naar buiten en noemde onder meer agressie van klanten als reden daarvoor. “Je moet echt wel je mannetje kunnen staan”, zegt Dionne daarover. “Jammer dat assistenten daar last van hebben, terwijl het meestal aan maatregelen van de overheid of de zorgverzekeraars ligt. Bijvoorbeeld dat patiënten een bepaald medicijn niet meer krijgen vergoed en er een vervangend medicijn wordt verstrekt. Daarvoor heb je communicatieve vaardigheden nodig, zodat je met een gerust gevoel je werk doet. Ik heb daarom regelmatig contact met ze, om te kijken waar ze tegenaan lopen. En is er echt wat aan de hand, dan ga ik naar de locatie toe.”
CareAbout werkt vanuit Houten, maar bedient het hele land. “We proberen altijd een leuke opdracht voor de mensen te vinden in de regio waar ze wonen, of dat nu de Randstad is, of in Groningen. We zoeken echt naar de match tussen onze mensen en de apotheek”, stelt Frans. Dionne: “We werken niet zo dat we bij een opdracht een assistent zoeken, maar eerder andersom: voor deze assistent zoeken we een leuke opdracht.”
Frans neemt het woord weer over: “Onze kracht? De vastigheid die we ze bieden – met contracten van 16 tot soms 36 uur – én de mogelijkheid voor ze om zich te ontplooien op verschillende werkplekken. Met als uiteindelijk doel dat ze na drie jaar bij ons uit dienst gaan en bij hun opdrachtgever op de loonlijst komen. Mét een hoop ervaring erbij. Niet dat ze dan zijn uitgeleerd – want dat ben je immers nooit -, maar wel met een hoop extra bagage. Geland op de juiste plek”, maakt hij de reismetafoor af.
Door hun FarmaCenter is CareAbout in staat om flexibel het apotheekteam aan te vullen. Ze zorgen ervoor dat apothekers en -assistenten ontdekken waar zij het beste op hun plek zijn. Meer informatie? Neem contact op met Frans Apperloo.