#4 Vraag het de apotheker: met Serkan Boskan

Hoe denkt een apotheker over de “prescribing pharmacist”? En hoe ga je om met laaggeletterdheid bij patiënten? Een kleine greep uit vragen van farmaciestudenten. Want voor jou is het beroep openbaar apotheker misschien nog één groot vraagteken. En dat is zonde. Het Apotheekloket to the rescue, want wij beantwoorden jouw brandende vragen over de openbare farmacie.

Deze keer geeft openbaar apotheker Serkan Boskan antwoord. Serkan is openbaar apotheker en apotheek-eigenaar van Service Apotheek Deltaweg in Helmond.

Op welke manier neem je als openbaar apotheker het perspectief van een patiënt mee in een behandeling, zodat de patiënt meer betrokken is?

Valentine (20), derdejaars farmaciestudent

Serkan: “Dat gebeurt vaak tijdens baliegesprekken, als een patiënt een medicijn voorgeschreven krijgt dat ze niet eerder hebben gehad. Wij lichten dan de werking en eventuele bijzonderheden toe. Je merkt aan dat gesprek wat een patiënt belangrijk vindt of waar ze tegenop zien. Soms bieden we dan een alternatief aan. Daarnaast gebruiken we in onze apotheek ook het Persoonlijk advies-programma uit de Service Aotheek-app. Dit is een vragenlijst voor het gebruik van inhalatiemedicatie. Als er op basis van de antwoorden van de patiënt blijkt dat een medicijn niet helemaal geschikt is, dan kijken we naar alternatieven. Zo betrekken we de patiënt en zijn of haar perspectief.”

Wat vind je van ‘prescribing pharmacist’, waarbij apothekers de bevoegdheid krijgen om zelf recepten voor te schrijven aan patiënten?

Carlijn (21), derdejaars farmaciestudent

Serkan: “De ‘prescribing pharmacist’ is naar mijn idee een logische volgende stap in de professionalisering van het beroep als apotheker. Als een medicijn niet leverbaar is of het past niet goed bij de patiënt, dan adviseer ik een ander medicijn aan de arts. Dit advies wordt vaak overgenomen. Soms zetten we automatisch al medicijnen om. Veel artsen in onze regio ervaren dit als prettig. Zij kunnen zich hierdoor focussen op de diagnose en de begeleiding van een patiënt. Dit is natuurlijk alleen te bereiken als er goede afspraken over zijn gemaakt tussen een arts en apotheker”.

In Nederland is één op de zes mensen laaggeletterd. Deze mensen hebben bijvoorbeeld moeite met het begrijpen en toepassen van informatie. Hoe ga je daar als openbaar apotheker mee om?

Ebrar (22), derdejaars farmaciestudent

Serkan: “Binnen onze apotheek maken wij gebruik van BijsluiterPlus en Kijksluiter. Dat is een link waarbij een patiënt informatie over een medicijn in begrijpelijke taal kan lezen. Daarnaast zorgen we ervoor dat patiënten laagdrempelig kunnen overleggen met ons. Zo zit er een uitnodiging om de medicatie te bespreken in het afhaalbericht dat we versturen vanuit de apotheek. Soms blijven er mensen over die het daarna nog steeds lastig begrijpen. We zoeken dan naar een alternatief, een inhalator die de patiënt al kent of  wat makkelijker in gebruik is.”

Wat is de belangrijkste uitdaging geweest in je carrière als openbaar apotheker en wat heb je hiervan geleerd?

Beyza (21), derdejaars farmaciestudent

Serkan: “Toen ik net afgestudeerd was, ben ik vaak van baan gewisseld. Ik moest erg wennen dat op iedere werkplek de samenwerking met de arts of specialist anders is. En ook de toegevoegde waarde van de apotheek wordt op iedere plek anders ingeschat. De positie van de apotheek is niet altijd een hoeksteen in de eerstelijnszorg.”

Wat heb je van deze periode geleerd?

Serkan: “Ik realiseerde me dat ik zelf mijn toegevoegde waarde moet laten zien aan de voorschrijvers. Hiermee bouw je een relatie op. Toen ik dit eenmaal bereikte, merkte ik dat ik pas een verdiepende stap maakte in de behandeling van patiënten. Je creëert als het ware je eigen werkplek.”

Hey farmaciestudent, heb jij nou ook een brandende vraag?

Mail ons op info@hetapotheekloket.nl of stuur ons een DM op LinkedIn of Instagram (@hetapotheekloket). Dan beantwoorden we jouw vraag de volgende keer!

 

10 augustus 2023