Zakelijke en privé financieringen: twee kanten van dezelfde medaille

Veel banken kiezen ervoor om zakelijk en privé gescheiden te houden. Van Lanschot doet dit bewust niet, vertelt Healthcare Banker Louk Jongmans: “Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Waarom zou je dan met twee adviseurs moeten praten?”

Bij Van Lanschot Healthcare hebben wij jarenlange ervaring in de financiele dienstverlening van medische professionals. Wij richten ons op de medische professional die van zijn of haar beroep, zijn of haar bedrijf heeft gemaakt. Louk is teamleider van de adviesgroep voor apothekers. “Wij werken specifiek voor de zelfstandige openbare apotheker. Bij ons gaat het echt om de persoon zelf. Dat is ook de reden dat we geen scheiding kennen tussen zakelijk  en privé, wat bij veel banken wel zo is. Hier zit alles onder één dak; van producten voor de financiering van een woning tot financiering van goodwill, uitbreiding, overdracht en opbouw en behoud van het vermogen. Ons uiteindelijke doel is om een apotheker tijdens zijn hele levenscyclus te helpen: met de start, groei en overdracht. Voor elke fase een financiële oplossing.”


Adviesgroep apothekers Van Lanschot 

Van product naar advies

In het verleden lag de focus vooral op het verkopen van een product. Tegenwoordig is dat anders. Louk: “Nu is ons uitgangspunt voornamelijk adviseren. Waar sta je en waar wil je naartoe? En welk product past daarbij? Uiteindelijk is ons doel om zowel zakelijk als privé onze klanten te begeleiden. Op die manier kunnen wij een zo goed mogelijk advies geven.”

“Je kunt die twee namelijk niet scheiden”, gaat Louk verder. “Stel je wil als ondernemer een hypotheek afsluiten. Dan wil een bank ook inzicht in jouw jaarcijfers. En behalve salaris zijn ook winstdeel, dividend en inkomen uit vermogen van belang. Waarom zou je dan met een tweede adviseur moeten praten? Door deze twee te combineren hebben we veel meer inzicht en is die hypotheek veel sneller geregeld. En stel je wil eerder stoppen met werken, wat betekent dat dan? Hoeveel geld heb je nodig om te kunnen blijven leven zoals je nu doet? Naast de financieringsvraagstukken zijn wij steeds meer bezig met de opbouw van het vermogen voor later. Het zijn twee kanten van de dezelfde medaille.”

“Ik wil weten wat iemand beweegt, echt connectie maken.”

Duurzame relatie

“Omdat ons team zich alleen bezighoudt met de farmacie en ondernemende zorg hebben we een grote expertise in die markt”, gaat Louk verder. “Zowel onze hypotheek- als vermogensspecialisten zijn gekoppeld aan healthcare. Dat maakt het stukken makkelijker; je spreekt dezelfde taal, verstaat het vak van apothekers en kent de markt door en door. We willen dat onze klanten het gevoel hebben: ik zit bij de juiste bank. Dat betekent ook dat we echt voor het opbouwen van een duurzame relatie met onze klanten gaan. Ik wil mensen in de ogen kijken, of dat nou live of online is. Persoonlijk contact vind ik belangrijk.”


Louk Jongmans

Meer dan alleen een termsheet

Sommige potentiële klanten moeten even wennen aan de manier van werken van Louk en zijn collega’s. Louk vertelt: “Een week geleden kreeg ik via een intermediair een aanvraag binnen van iemand die een apotheek wilde kopen. Het eerste wat ik dan doe is bellen. Diegene was verbaasd, hij verwachtte alleen een termsheet, de voorloper van een offerte, via de mail. Maar dat is niet hoe wij werken. Ik wil weten wat iemand beweegt, connectie maken en vertellen hoe wij in de wedstrijd zitten. Dat geeft iemand uiteindelijk ook een beter gevoel; daar zitten mensen met kennis van mijn vak. Niet alleen op het gebied van financiering, maar ook op dat van de markt. Als iemand voor wie wij een zakelijke financiering hebben geregeld, een tijd later belt om zijn hypotheek te regelen, dan heb ik mijn werk goed gedaan en iemand echt geholpen.” 
 

Wil je sparren met iemand die alles afweet van de apothekerswereld? Ook als je nog geen klant bent? Neem dan contact op met Louk.

26 oktober 2021